Zgodnie ze Statutem, Liceum Wyspa JP2 stawia na rozwój kompetencji kluczowych, zwanych również kompetencjami przyszłości lub kompetencjami jutra, poprzez stawianie ciągle nowych i ambitnych wyzwań dla młodzieży.
Proces wychowawczy Szkoły opiera się również na rozwoju kompetencji przyszłości, które szkoła będzie wzmacniać na wycieczkach krajoznawczych i zagranicznych. Uczniowie będą się uczyć kreatywności i odpowiedzialności stając się organizatorem, przewodnikiem i „menagerem” aktywnego wypoczynku.
Ewaluacji kompetencji przyszłości podlegają uczniowie i pracownicy pedagogiczni.
W szczególności Szkoła ma za zadanie rozwijać kompetencje przyszłości poprzez:
- kształcenie i wychowanie młodzieży, przygotowując ją do dalszej nauki i życia we współczesnym świecie, zgodnie z zasadami moralnymi i etycznymi
- kierowanie samodzielną nauką uczniów, ułatwiając im osiągnięcie jak najlepszych wyników w nauce i sporcie
- umożliwianie absolwentom dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia, przygotowania się do kształcenia przez całe życie
- zapewnienie niezbędnych warunków do rozwoju intelektualnego, emocjonalnego, duchowego i fizycznego kładąc nacisk na:
- kształcenie umiejętności planowania i organizowania nauki, pracy i wypoczynku,
- kształcenie umiejętności współżycia w zespole,
- korzystanie z różnych źródeł wiedzy,
- kształcenie umiejętności formułowania i rozwiązywania problemów, prezentowania własnych poglądów,
- rozwijania umiejętności samokontroli i samooceny,
- współuczestniczenie i współtworzenie życia kulturalnego,
- poznanie zasad higieny osobistej, troski o własne zdrowie, kondycję fizyczną i psychiczną,
- rozwijanie zainteresowań uczniów, umożliwiając im realizację indywidualnych programów i indywidualnego toku nauczania.